‘Wat ik leuk vind aan mijn werk bij PKIpartners? Alles in goede banen leiden, bijvoorbeeld door klanten te helpen en ervoor te zorgen dat hun aanvraagproces gemakkelijk en soepel verloopt.’ Aan het woord is Iris As, administratief projectcoördinator bij het bedrijf.
‘Van nature ben ik graag de spin in het web, zowel tussen de klanten als de collega’s in. Zo werk ik bijvoorbeeld veel samen met mijn collega, maar ook met eigenaar Ton uiteraard. Ik maakt het anderen graag naar de zin door behulpzaam te zijn. En als ik daar een stapje extra voor moet zetten dan vind ik dat geen enkel probleem. Zo moest er bijvoorbeeld een tijdje geleden met spoed een certificaat worden aangevraagd. Dat heb ik snel opgepakt door het proces op de juiste manier te doorlopen. De klant liet bloemen voor me bezorgen. Dat zijn mooie dingen. Al verwacht ik dat soort beloningen totaal niet hoor’, lacht Iris. ‘Het hoort gewoon bij ons werk en vooral bij de persoonlijke en betrokken manier waarop we met onze klanten om willen gaan. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met een certificaataanvraag van een man op leeftijd: hij is de tachtig al gepasseerd. Wanneer het certificaat eenmaal geproduceerd is ga ik dat zelf implementeren samen met de klant. Zijn kantoor zit toevallig toch bij ons in de buurt, dus het is een kleine moeite die waarschijnlijk veel plezier geeft aan de klant in dit geval.’
‘Ik voel me binnen PKI heel vertrouwd, want ik weet hoe het werkt, wat de klanten willen en hoe ik zo goed mogelijk voor ze aan de slag kan. Niet voor niets werk ik al sinds 2012 voor dit bedrijf. Ook dat voelt goed, dat ik al vanaf het begin bij deze organisatie, die zich als onafhankelijke partij richt op advies, begeleiding en het concreet aanvragen van PKIoverheid certificaten en e-herkenning, betrokken ben. Ik durf best te zeggen dat het belangrijk werk is dat we doen’, vervolgt Iris.
Iris in drie woorden
Applicaties wisselen immers essentiële informatie uit met elkaar én tussen de ketenpartners onderling. Dit informatietransport dient door middel van cryptografie beschermd en ‘Hoe mensen me zouden omschrijven als ze gevraagd werd dat in drie woorden te doen? Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dan aan termen als ‘betrouwbaar’, ‘zelfstandig’ en ‘doorpakker’. En daar herken ik mezelf ook wel in. Wanneer ik me eenmaal in iets vastbijt dan laat ik niet zo snel meer los. Dat past ook wel bij de rol die ik heb, want hetgeen ik oppak is niet alleen administratie, maar ook een stukje commercieel, dienstverlening en office management. Geen dag is hetzelfde, geen periode gelijk. Dat maakt het zo afwisselend waardoor ik me hier als een vis in het water voel. Eigenlijk, nu ik er zo over nadenk, voel ik me een beetje het vangnet voor iedereen. Dat ik het hele proces, van initieel contact tot het aanvragen en ontvangen van het certificaat meemaak vind ik mooi. Facturen, projecten, offertes: ik pak alles aan wat er op een dag voorbij komt. Ik heb niet met alle klanten persoonlijk contact, sommige spreek ik maar ééns per twee jaar, maar als er een probleem is dan gaan we door tot het opgelost is. Wanneer er bijvoorbeeld een melding komt dat er een bepaald certificaat aangevraagd moet worden, dan bereid ik alles voor in het systeem zodat de aanvraag zo soepel mogelijk verloopt. We helpen klanten tot in detail met de aanvraag. En dat is ook belangrijk, want zonder certificaat is het niet mogelijk om met de overheid te communiceren of in te schrijven op die ene aanbesteding. Daarin hebben onze klanten eigenlijk niet zoveel keus. Zonder certificaat kunnen ze hun werk niet doen. Aan dat aanvraagproces zijn enorm veel regels verbonden en bepaalde zaken waar men aan moet voldoen. Op dat vlak kan ik echt toegevoegde waarde leveren, alleen al door mijn ervaring. Ik heb al zóveel voorbij zien komen. Vanochtend was ik bijvoorbeeld bezig met de voorbereiding voor een vennootschap onder firma (vof) die uit vier personen bestaat. Alle firmanten zijn bevoegd om te ondertekenen, maar doordat ik me verdiep in het uittreksel van de Kamer van Koophandel, weet ik dat men maar bevoegd is tot € 500 en ze dus allemáál moeten tekenen. Anders wordt de aanvraag afgekeurd en loopt één en ander vertraging op, soms met grote gevolgen. Wanneer een klant zo’n aanvraag alleen invult, dan is de kans groot dat deze logischerwijs denkt dat hij bevoegd is en dus die ene handtekening voldoende.’
Dit zijn de grootste behoeften van onze klanten
‘Echte, kwalitatieve begeleiding. Dat is de behoefte van onze klanten. Ze willen zelf niet te veel over certificaten na hoeven denken. Over wie waar moet tekenen. Over welk vinkje waar gezet moet worden. Over wanneer welk certificaat verlengd moet worden. Naast het feit dat ze er vaak niet zoveel zin in hebben, het is immers hun core business niet, hebben ze vaak ook niet voldoende kennis of onvoldoende tijd om het razend druk is. Dat is ook één van de redenen waarom we een herinnering sturen als een bepaald certificaat aan verlenging toe is. We houden ook in de gaten of men deze verlenging daadwerkelijk oppakt. En als dat niet zo is dan bellen we deze partijen actief na om te voorkomen dat ze in de problemen raken door verlopen certificaten. Zo werden in 2012 certificaten verplicht voor administratiekantoren. Toen deze na drie jaar, in 2015 dus, verlengd moesten worden, was het erg druk bij ons. In 2018 volgde opnieuw een verlengingsronde. Toen werden ze twee jaar geldig, dus in 2020 volgde wéér een grootschalige vernieuwingsronde. Dat zijn overigens de maanden waarin ik helemaal in mijn nopjes ben. Ik ben gewoon op mijn best als het druk is. En waar ik het meest trots op ben? Ten eerste dat ik er al vanaf het begin bij ben en het bedrijf heb zien ontwikkelen.’
‘En, tot slot, vind ik het ook heel mooi dat klanten, sommigen heb ik dan al jaren niet gesproken, verwonderd opmerken dat ik nog steeds van de partij ben na al die jaren. Dat zijn leuke momenten. Ik hoop dit werk dan ook nog heel lang te blijven doen’, besluit Iris.