Gekwalificeerde elektronische handtekening (QES)
Een gekwalificeerde elektronische handtekening (QES) is nodig om rechtsgeldig documenten en informatie onweerlegbaar digitaal te kunnen ondertekenen. Een QES biedt de hoogste betrouwbaarheid van alle elektronische handtekeningen.
Wat is een gekwalificeerde elektronische handtekening?
Een QES is een digitaal certificaat waarin uw identiteit is gewaarborgd. In de QES zijn uw naam en eventueel de organisatienaam of uw beroepstitel zichtbaar opgenomen. Hiervoor is uw identiteit en eventueel uw beroep geverifieerd. Bij het ondertekenen van een document kunt u met het QES certificaat een handtekening maken en dit toevoegen aan een document. De ontvanger van het document kan dan de rechtsgeldigheid controleren. Het document is door uw ondertekening authentiek, integer en juridisch onweerlegbaar geworden.
Wanneer heeft u een gekwalificeerde elektronische handtekening nodig?
Een QES is in sommige sectoren verplicht. Dan gaat het vooral om sectoren waarbij rechtszekerheid, veiligheid en integriteit van groot belang zijn. Denk bijvoorbeeld aan overheidsinstanties, IT-auditors en beroepsbeoefenaars. Wanneer een QES verplicht is kan per branche of bedrijf verschillen. Een QES is echter wel voor iedereen beschikbaar, ook voor particulieren. Een QES is gelijkgesteld aan de “natte” handtekening, de handtekening die u met de hand zet. Door de bewijskracht kan je stellen dat de QES zelfs legitiemer is dan de natte handtekening. Het is daardoor de meest betrouwbare manier om uw documenten te beschermen tegen fraude.
De gekwalificeerde elektronische handtekening in de eIDAS
De invulling van de niveaus van digitale zekerheden en de toetsing van de zekerheden zijn verankerd in de eIDAS verordening 910/2014. Er zijn verschillende hoogwaardige QES varianten voor verschillende toepassingen:
- Persoonsgebonden: QCert for ESig, bijvoorbeeld voor het persoonlijk tekenen van informatie.
- Bedrijfsgebonden: QCert for ESeal, bijvoorbeeld voor het waarmerken van documenten namens een organisatie.
- Websites: Qualified website authentication certificate (QWAC), voor optimale zekerheden omtrent websites en eigenaarschap van de getoonde inhoud.
- Tijdstempels: QTimestamp. Dit is een aanvulling op de elektronische handtekening met een tijdswaarmerk. Bijvoorbeeld te gebruiken in combinatie met een ESeal of ESig.
Eenvoudiger door persoonlijke begeleiding
Met onze hulp wordt het een stuk eenvoudiger om uw QES aan te vragen en te implementeren. In plaats van u een uitgebreide handleiding te geven, begeleiden wij u persoonlijk bij elke stap. We denken proactief met u mee over welke keuzes er te maken zijn en zorgen dat de aanvraag van uw QES in één keer goed gaat. Daarin zijn wij sinds 2011 dé bewezen specialist.
Implementatie en certificaatbeheer
Bij PKIpartners vinden wij het belangrijk om niet alleen een leverancier te zijn maar ook support en service te bieden. Daarom zijn onze medewerkers tijdens het hele proces bereikbaar om te luisteren en advies te geven. Wij kunnen daarbij ook de afstemming met uw IT-leverancier uitvoeren, zodat de implementatie van uw QES in uw serveromgeving en software even soepel verloopt als de aanvraag.
Daarnaast beginnen wij u gegarandeerd 8 weken voor het verlopen van uw certificaat te herinneren. Zo zorgen wij samen met u voor een tijdige vernieuwing van uw QES zodat uw software en bedrijfsvoering probleemloos blijven lopen.
Scan & bel direct PKIpartners
Toepassingen:
- Indienen mutaties KvK/Kadaster/
- Accountantsverklaring
- Indieningen DiginBFT onderteken
- Beveiligen PDF afschriften tegen frauduleus gebruik.
- Onweerlegbaar elektronisch ondertekenen van offertes en overeenkomsten.
- Ondertekenen Third Party Memorandum (TPM) DigiD audit
- Unified Patent Court inloggen CMS en ondertekenen
Een QES kan o.a. worden geïmplementeerd in:
Zorgeloze overstap naar PKIpartners
Als u een certificaat via een andere leverancier heeft afgenomen kunt u gebruik maken van onze kosteloze overstapservice.
e en octrPKIpartners advies
Rechtsgeldige elektronische handtekening
- Beroepsgebonden voor u als beroepsbeoefenaar en persoonsgebonden varianten voor uw medewerkers.
- Juridisch onweerlegbaar
- voor o.a. akten, offertes, overeenkomsten, documentbescherming (afschriften akten), aanbestedingen en octrooien.
- 3 jaar geldig op USB stick of Smartcard.
(Op dit moment enkel leverbaar met 1 jaar geldigheidsduur) - Kosteloos documenten ondertekenen in Acrobat Reader e.a.
- Geschikt voor eHerkenning 4
- Persoonlijke begeleiding door PKIpartners
- Afstemming met uw IT-leverancier.
Beheer van PKIoverheid certificaten
PKIpartners kan u ook bijstaan in het beheren van uw PKIoverheid certificaten binnen uw organisatie. U behoudt de regie; wij verzorgen de uitvoering, meer weten? Ga naar PKI management as a Service.
PKIpartners advies
Wat is er nodig voor Digipoort?
PKIoverheid private root G1 Certificaat
- 2 of 3 jaar geldig
- Toepasbaar voor aangiften schenkbelasting en erfbelasting in Nextens
- Aangiften BTW, LH, Vpb
- 1 certificaat te gebruiken in meerdere applicaties tegelijkertijd
- Ook geschikt voor SBR Nexus, Raad van Rechtspraak, Bewindvoering.
PKIpartners advies
Website waarmerken – SSL
public root OV Certificaat
- 1 jaar geldig
- Uw kantoornaam herleidbaar en zichtbaar voor uw bezoeker
- Voor elke publieke website
- Beveiligde communicatie
- Mogelijk voor elk bedrijf of organisatie