‘
‘Sinds kort werk ik, met als specialisatie eHerkenning, in het team van PKIpartners. In eerste instantie zal ik veel samen met Ton optrekken om het bedrijf, de klanten en de werkprocessen goed te leren kennen. In die periode schrijven we een plan van aanpak waarbij de focus ligt op eHerkenning, kort samengevat de DigiD voor het bedrijfsleven. De toepassing van dit inlogmiddel is heel breed: je logt als bevoegd persoon in bij een ander bedrijf of specifieke instantie. Bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel om jaarstukken te deponeren of bij het UWV om een werknemer ziek te melden of zwangerschapsverlof aan te vragen. En dat zijn slechts enkele voorbeelden. Maar eHerkenning is voor de grotere bedrijven een lastig onderwerp. Het levert veel frustratie, zowel bij de beheerders als de medewerkers die met deze inlogtool werken.’
Het ‘er even bij doen’ werkt niet
Rajiv: ‘In de praktijk zie je namelijk dat de beheerders binnen bedrijven de activiteiten die bij eHerkenning horen er zo’n beetje bijdoen. En dat werkt niet: zij zijn immers niet aangenomen om de beheerder van eHerkenning te zijn. Ze krijgen het er zomaar op hun bordje bij en dat geeft stress. Stel je maar eens voor dat een collega niet in kan loggen, terwijl dit wél direct nodig is. Als de beheerder in een meeting zit en niet gestoord kan worden staan de werkzaamheden van die betreffende collega stil. Ook kan er sprake van een storing zijn, waarbij de beheerder contact met de betrokken helpdesk op moet nemen om dit op te lossen. Maar hij is ongetwijfeld niet de enige die belt. En terwijl hij in een (soms lange) wachtrij staat, kunnen de collega’s niet vooruit. Dat kost geld, tijd en energie. En los daarvan zie je dat de structuur op procesniveau nogal eens ontbreekt zodat collega’s bijvoorbeeld bij (privacygevoelige) gegevens kunnen die niet voor hen bestemd zijn.’
Ingrijpende gevolgen
‘Maar de gevolgen zijn soms nog ingrijpender. Toen corona ons samenleving binnenkwam moesten veel bedrijven in kunnen loggen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (beter bekend als het RVO), zodat zij compensatie aan konden vragen vanuit de coronaregelingen. Omdat veel bedrijven nog niet over eHerkenning beschikten, wat wél nodig was om in te loggen bij het RVO, werd dit massaal aangevraagd. Dat zorgde dan weer voor veel drukte bij bedrijven die eHerkenning aanboden. Kortom, dat proces verliep verre van soepel.’
Externe omstandigheden ongrijpbaar
‘Een ander voorbeeld komt uit de verzekeringswereld waar tot een tijd geleden nog ingelogd kon worden met een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat was niet veilig genoeg en toen dat omgezet werd naar inloggen via eHerkenning ontstond er volop overbelasting bij de betrokken partijen. Zo zie je dat je het zélf wel allemaal op de rit kunt hebben (wat in de praktijk overigens vaak niet zo is) maar dat externe omstandigheden je zomaar voor een voldongen feit kunnen stellen waardoor je planning anders uitpakt dan verwacht.’
Oplossing: simpel en doeltreffend
‘Gelukkig is er ook goed nieuws, want de oplossing voor dit alles ligt eigenlijk voor de hand. Door het beheer van eHerkenning uit te besteden aan PKIpartners, kan de beheerder zich weer op zijn eigen taken richten. Omdat de lijntjes met alle partners (zoals onder meer Digidentity) kort zijn, kunnen we vanuit óns bedrijf bij storingen veel sneller acteren omdat we niet in ellenlange wachtrijen terechtkomen. Bovendien zijn we zo goed bekend met deze complexe materie, dat we precies weten met welke vragen we waar moeten zijn. Alleen al dat gegeven helpt mee om een storing snel op te kunnen lossen.’
Breng het plezier op de werkvloer terug
‘Dat zijn zo enkel van de voordelen van de (strategische) partnerships die zijn aangegaan met de belangrijkste partijen in de keten. Er, wanneer je er heel nuchter naar kijkt, verminder je door te kiezen voor PKIpartners voor het beheren van je eHerkenning-zaken, direct de druk op de beheerder, worden de collega’s razendsnel geholpen bij problemen én wordt het een stuk gezelliger op de werkvloer’, besluit Rajiv.
Ook aan de slag met rust brengen rondom eHerkenning in je organisatie? Neem rechtstreeks contact op met Rajiv voor een gratis en vrijblijvend gesprek. Je bereikt hem op 06 273 879 79 of rajiv@pkipartners.nl.