PKIpartners

Full service dienstverlening voor BIMI
Direct contactIk wil meer informatie

BIMI e-mail certificaat

BIMI e-mail certificaat voor het verifiëren van uw identiteit in emailverkeer

Wilt u een geverifieerd logo en een blauw vinkje kunnen gebruiken in uw bedrijfsmail? Dan heeft u BIMI nodig. Hiermee kunt u als bedrijf of overheid een logo laten vertonen in de inbox van verschillende e-mailproviders. In Gmail komt daar ook het beroemde blauwe verificatievinkje bij.

Wat is BIMI in e-mail?

BIMI staat voor Brand Indicator for Message Identification. Hiermee kunt u een logo en een blauw verificatievinkje toevoegen aan uw bedrijfsmail. Daardoor genereert u meer merkbekendheid en kan een ontvanger uw mails makkelijk onderscheiden van phishing mails.

BIMI is daarmee de volgende stap in e-mail authenticatie, aanvullend op de combinatie van SPF, DKIM en DMARC. Al deze methoden bestrijden valse e-mails door de afzender te beveiligen.

Naast de e-mail authenticatie heeft u ook een, door een onafhankelijke partij uitgegeven, merkcertificaat nodig waarin het merk en logo gevalideerd zijn. Daarvoor heeft u keuze uit een common mark certificate, verified mark certificate of een government mark certificate.

Eenvoudiger door persoonlijke begeleiding

Met onze hulp wordt het een stuk eenvoudiger om uw CMC, VMC of GMC certificaat aan te vragen en te implementeren. In plaats van u een uitgebreide handleiding te geven, begeleiden wij u persoonlijk bij elke stap.

We denken proactief met u mee over welke keuzes er te maken zijn en zorgen dat de aanvraag van uw certificaat in één keer goed gaat. Daarin zijn wij sinds 2011 dé bewezen specialist.

Veelgestelde vragen

Meer weten over BIMI voor e-mail? Kijk bij het BIMI FAQ overzicht.

De voordelen van BIMI:

BIMI e-mail

Bedrijfslogo vertonen

Uw bedrijfslogo of merk toevoegen aan uw e-mail account en vertonen bij uw klanten en relaties.

VMC_PKIpartners V Verified Mark Certificate

Verificatievinkje vertonen

Met BIMI kunt u het beroemde blauwe verificatievinkje toevoegen aan uw          e-mailaccount. Dit werkt voor nu alleen nog in Gmail.

BIMI e-mail

Spampreventie

Doordat uw identiteit wordt herkend belanden uw bedrijfsmails minder vaak in spamfolders.

BIMI e-mail

Geverifieerde identiteit

U verhoogt de herkenbaarheid en betrouwbaarheid voor uw klanten, en maakt het tevens makkelijker voor hen om onderscheid te maken tussen uw mails en phishing emails. 

Praktijkvoorbeeld met en zonder BIMI

Bol gebruikt BIMI voor e-mail en heeft een geverifieerd logo en blauw verificatie vinkje:

BIMI-e-mail-voorbeeld-bol.com-PKIpartners

Samsung heeft nog geen BIMI en verschijnt zonder logo en vinkje:

voorbeeld-geen-BIMI-e-mail-Samsung-PKIpartners

Welk BIMI e-mail certificaat heb ik nodig?

Deze bedrijven gebruiken al een BIMI VMC Certificaat.

PKIpartners-VMC certificaten

Vragen over BIMI voor email?

Ik informeer u graag over BIMI en hoe wij u daarbij kunnen helpen.
U kunt mij direct telefonisch bereiken via: 085 90 20 820
Of vul het formulier in en dan bel ik u terug.

Bel mij over een e-mail certificaat

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

BIMI e-mail: eerste vragen en antwoorden

Wat heb ik nodig voordat ik BIMI voor email kan gebruiken?

Voordat u BIMI kunt gebruiken moeten uw e-mailinstellingen aan het hoogste betrouwbaarheidsniveau voldoen en heeft u een geregistreerd beeldmerk nodig.

  1. De basis is in de techniek te regelen. Bepaalde mail-instellingen als SPF, DKIM en DMARC moeten voldoen aan de minimale eisen om het digitaal vertrouwen bij een BIMI te garanderen. Een BIMI e-mail certificaat is daarmee ook een kers op de taart als het om techniek gaat. Het laat zien dat werkelijk alle aandacht is gegeven aan echtheid en veiligheid van uw mail. Hierbij kunnen wij u of uw it-afdeling begeleiden.
  2. Het weergeven van uw logo kan alleen in zogenaamde bestands format ‘SVG Tiny PS’. Ook hierbij hebben wij adviezen en richtlijnen over hoe te handelen. Tegen een meerprijs kunnen wij dit ook voor u doen, geheel volgens uw huisstijl samen met onze grafische vormgever. Net zo makkelijk en snel.
  3. Daarnaast heeft u voor een VMC (het meest gebruikte certificaat) een geregistreerd merk nodig om het blauwe vinkje weer te kunnen geven. Mocht uw merk niet of met (te) veel moeite te registreren zijn, dan kunnen wij ook terugvallen op de CMC variant van BIMI. Uw logo is dan zichtbaar in de mail, enkel zonder het blauwe vinkje. Daar kunnen we ondertussen aan blijven werken. Indien gewenst met onze partners voor merkenrecht.
  4. En dan is het zover. De BIMI kan worden gepubliceerd in uw DNS (zoals het heet). Ook daar staan wij u of uw collega’s weer in bij. Mocht het nodig zijn; dan hebben wij ook hiervoor een bewezen partner die het voor u kan inrichten.

Deze richtlijnen zijn ook te vinden op de officiële implementatiepagina van BIMI; de AuthIndicators Working Group. 

 

Wordt mijn logo vertoond in elke e-mailprovider?

Niet in alle, maar wel de allerbelangrijkste, namelijk Google en Apple. Zeker als het gaat om de meest gebruikte consumenten mailcliënts. Die samen zijn al goed voor 75% van alle mailcliënts. Het ‘hebben’ van een BIMI betekent sowieso dat u aantoonbaar de hoogste normen van mailbeveiliging heeft nagestreefd en verhoogt acceptatie en zekerheid.

Voor het meest recente overzicht welke mailcliënts uw logo en een blauw vinkje weergeven: kijk op de BIMI informatiepagina.

BIMI: wat kan PKIpartners voor mij doen?

De betrokkenheid van een specialistische partner maakt het verschil.
Full-service BIMI begeleiding van PKIpartners vermindert foutgevoeligheid en vertraging.

Sinds 2011 zijn al onze diensten gericht op ‘van A-tot-Z’ en persoonlijk contact.

U ‘koopt’ niet enkel een BIMI zegel. Dat gaat verder dan alleen het geverifieerde logo, merk of zegel op zich. Het vraagt ook om techniek en aantoonbaar merkenrecht.

Wij staan u bij in al die stappen. Met kennis en kunde van onszelf, of met de kennis en kunde van onze partners voor merkenrecht en de vereiste technische instellingen.

Dat is de reden waarom de aanschaf bij start een ander prijsniveau kent dan bij het verlengen. De eerste keer kost meer tijd aan begeleiding en overleggen, maar dat is dan ook voor een kleine meerprijs geregeld. Daarna bewaken wij ook de verloopdata en melden wij op tijd dat er vernieuwd moet worden. Zo blijft uw merk en zichtbaarheid geborgd.

Voor meer achtergrond over het hoe, waarom en welke toonaangevende merken nog meer een BIMI e-mail certificaat inzetten: Lees de blog Veilig en vertrouwd mail sturen.

 

Wat is het verschil tussen een CMC, VMC en GMC?

Kort gezegd zit het verschil in het type organisatie waarvoor u de aanvraag doet, een bedrijf of een overheid, en in de registratie van uw beeldmerk/ of u een blauw verificatievinkje wil naast een geverifieerd logo.

  • Een CMC, Common Mark Cetificate, is het ‘simpelste’ certificaat, hiermee kunt u zonder geregistreerd beeldmerk een geverifieerd logo toevoegen aan uw bedrijfsmail. Daarbij verschijnt dan geen blauw verificatievinkje. Hiervoor moet u alleen kunnen bewijzen dat u het logo minimaal 12 maanden voert.
  • Een VMC, Verified Mark Certificate, is het meest gebruikte certificaat. Daarvoor heeft u wel een geregistreerd beeldmerk of deel van uw logo nodig om deze toe te kunnen voegen aan uw bedrijfsmail. Het grote voordeel bij deze is dat u ook een blauw verificatievinkje zal kunnen vertonen in Gmail.
  • Een GMC, Government Mark Certificate, werkt hetzelfde als een VMC in de zin dat u ook hiermee een verificatievinkje kunt vertonen. Hiervoor is geen geregistreerd beeldmerk nodig, aangezien overheden dit niet mogen registreren. Hiervoor werkt het aanvraagproces dus net wat anders.

Twijfelt u welke u nodig heeft? Neem dan contact met ons op, wij informeren u graag!

Een geregistreerd merk… dat klinkt moeilijk en duur, maar is dat zo?

Ook wij hebben ons logo laten registreren, waardoor we het ® teken erbij mogen plaatsen, zowel op ons monogram als op ons beeldmerk (monogram in combinatie met woordmerk).  Daarnaast is dit ook zichtbaar op de relevante pagina’s van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), waar de merkinformatie gepubliceerd word.

Het monogram hebben wij in ons eigen VMC laten terugkomen. Daarop wilden wij namelijk het ‘blauwe vinkje’ laten vertonen, dus was het apart registeren van het monogram een vereiste.

De investering was in ons geval minder dan € 1.000,- per merk. Daarmee is het meteen voor 10 jaar geregeld en zijn de merken beschermd. Dit is een indicatie van de investering, voor uw merk zou dit kunnen afwijken. Voor merkregistratie werken wij samen met Winger Trademarks. Zij staan u desgewenst bij om dit goed te regelen. Lees daarvoor ook het interview met Frédèrique Timan van Winger.

PKI_logo_RGB_pos_Digitale_rechtszekerheid_DEF

Beeldmerk met het registratieteken ® erachter.

Wat is de verwachtte verwerkingstijd van BIMI?

Doorgaans neemt het proces enkele maanden in beslag. Dit is afhankelijk van het certificaat dat u kiest en of uw merk al geregistreerd is, waarbij er verschillende factoren meespelen die het proces kunnen vertragen ofwel versnellen:
  • Voor een VMC is een geregistreerd merk nodig. Daarbij kunt u uw gehele beeldmerk registreren of alleen een gedeelte van uw logo. Bijvoorbeeld als uw logo uit een icoon en tekst bestaat, maar u alleen het icoon wil gebruiken in uw mail. Dit kan betekenen dat dit ‘deel’ afzonderlijk geregistreerd moet worden en dan een eigen registratie krijgt.
  • In Nederland hebben we met Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) de mogelijkheid om een versnelde procedure te doorlopen. Dit duurt enkele maanden. Dat heeft te maken met tijden waarop anderen kunnen reageren op uw aanmelding. Een merkregistratie kunt u zelf doen, maar wij adviseren het om met onze partner Winger of met een ander merkenbureau te regelen, zodat u wordt bijgestaan. Zeker als u wilt dat het merk ook buiten de Benelux vastgelegd is.
  • Een alternatief voor het VMC (met het blauwe vinkje) is de keuze voor een CMC Een Common Mark Certificate (CMC) is een digitaal beveiligingscertificaat waarmee een bedrijf het logo van zijn merk kan weergeven in de e-mailinboxen.” Het verschil? Geen blauw vinkje. Voordeel is dat er ‘lichtere’ regels zijn voor het aantonen van eigendom voor het merk wat u wilt opnemen. De doorloopsnelheid neemt hierdoor toe. Ook bij een CMC blijven de eisen qua mailinstellingen van kracht.

Al met al neemt het proces, van aanvraag tot de uiteindelijke installatie, enkele maanden in beslag. Met de persoonlijke begeleiding van ons en onze partners wordt u echter ondersteund, waardoor dit proces gemakkelijker verloopt.

 

Wie 'maakt' een BIMI e-mail certificaat?

Een BIMI mag enkel worden gemaakt door geaccrediteerde producenten. Zij moeten de strikte controles op eigendomsrecht, merk en de instellingen van uw maildomein controleren. Daarnaast doorlopen wij met u het administratieve aanvraagproces. Daarin zitten een aantal stappen met de nodige controles.

Op dit moment zijn er drie geaccrediteerde uitgevende producenten wereldwijd. U kunt het rechtstreeks bij één van de drie aanvragen, maar daarbij zult u zelf het hele proces moeten doorlopen. Omdat een BIMI een wereldwijde status van echtheid en veiligheid heeft, zijn de regels voor aanvraag strikt en ingewikkeld.  De eerste keer aanvragen vereist dus veel aandacht en tijd. Dit kunnen wij met onze ervaring en hulp goed en soepel laten verlopen.

Naast een VMC of BIMI, kan je nog meer 'digitaal waarmerken'?

Zeker.

Naast mail, kunt u ook uw website, facturen, offertes, ontwerpen en alle andere documenten en informatie waarmerken. Zelfs tot het niveau ‘juridisch onweerlegbaar’.

  • Zo kunt u uw website waarmerken en meer zekerheid bieden met een dv, ov, ev of qwac certificaat. Daarnaast kunt u ook een zegel toevoegen, zoals wij onderaan in de footer van deze pagina hebben. Als u op het (Sectigo) zegel klikt, zult u meer zien over de echtheid van deze website.
  • Ook kunt u rechtsgeldig ondertekenen, van bijvoorbeeld PDF documenten, regelen met een gekwalificeerde elektronische handtekening.

Wilt u vrijblijvend verder praten over wat de mogelijkheden zijn en wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons of vul het contactformulier in, wij informeren u graag!