PKIpartners

No.1 op het gebied van PKIoverheid certificaten
Direct contactIk wil meer informatie

PKIoverheid certificaat: uitleg en toepassingen

Wat is een PKIoverheid certificaat

Een PKIoverheid certificaat is vergelijkbaar met een paspoort voor het beveiligen van digitaal verkeer of communicatie. De PKI in PKIoverheid staat voor Public Key Infrastructure. Dat zijn digitale sleutels die gebruikt worden voor het versleutelen, waarmerken of zelfs onweerlegbaar maken van verbindingen tussen systemen. Dit kan ook ingezet worden voor individuele data, documenten en mail.

In de praktijk wordt een PKIoverheid certificaat vooral veel gebruikt voor communicatie tussen MKB of ZZP’ers en de overheid, of overheden onderling. Het certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding én vertrouwen dat je met de juiste persoon/instelling communiceert.

Waarom heb je een PKIoverheid certificaat nodig?

Een PKIoverheid certificaat is verplicht voor bepaalde soorten communicatie met overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, UWV, Kamer van Koophandel (KvK) of voor de uitwisseling van gegevens tussen en met basisregistraties. Het biedt zekerheid, veiligheid en vertrouwen bij digitale transacties.

Welke PKIoverheid certificaten zijn er?

  • Private Services certificaat: voor beveiligde communicatie met o.a. de Belastingdienst, (lokale) overheid, UWV en SBR.
  • Beroepscertificaat: voor rechtsgeldige (gekwalificeerde) digitale ondertekening met uw beroepstitel.
  • Persoonsgebonden Organisatie certificaat: voor rechtsgeldige (gekwalificeerde) digitale ondertekening als medewerker binnen een organisatie (zowel voor bedrijfsleven als overheden).
  • Organisatie certificaat: voor rechtsgeldige (gekwalificeerde) digitale ondertekening, niet als natuurlijk persoon namens een bedrijf/overheid of beroepsbeoefenaar, maar voor een  rechtspersoon die alle documenten ondertekent. (net als een frankeermachine voor alle uitgaande berichten)

Hoe kan ik een PKIoverheid certificaat aanvragen?

Voordat een PKIoverheid certificaat wordt uitgeleverd, vinden er strikte controles plaats. Er wordt gecontroleerd of het certificaat wordt verstrekt aan een bestaande organisatie en of het bevoegd bestuur akkoord is met de aanvraag. Ook worden de organisatiegegevens gecontroleerd bij het Handelsregister.

Net als een ID-bewijs voor een burger kan het PKIoverheid certificaat alleen verstrekt worden aan een persoon die zich kan identificeren met een erkend identiteitsbewijs.

PKIpartners begeleidt u volledig door dit proces en ondersteunt u bij elke stap.

PKIoverheid certificaat verlengen

Een PKIoverheid certificaat verlengen is niet mogelijk in de letterlijke zin van verlengen. Een PKIoverheid certificaat werkt net als een identiteitsbewijs of paspoort. Voor een bepaalde tijd is het certificaat geldig. Na verloop van die periode, moet je een nieuw certificaat aanvragen. Daarvoor moet u dus opnieuw en op tijd de stappen voor het aanvragen doorlopen. Wilt u dit proces voor 1, 2 of 10 certificaten uit handen geven? PKIpartners kan ook het volledig certificaatbeheer voor u uitvoeren.

PKIoverheid certificaat kosten

De kosten van een PKIoverheid certificaat verschillen per certificaat, geldigheidsduur en niveau. Voor een overzicht kunt u een kijkje nemen op onze tarievenpagina of neem voor een indicatie direct contact op.

“We krijgen regelmatig te maken met ingewikkelde procedures en administratieve projecten die we voor onze klanten tot een perfect einde willen brengen. Om deze zaken naar behoren uit te voeren hebben we allerlei certificaten nodig, die dan weer onder toezicht van de overheid worden uitgegeven. Het aanvragen daarvan is, op zijn zachtst gezegd, nogal een ding. Gelukkig zijn er bedrijven die zich in deze complexe aanvraagtrajecten specialiseren en ons met raad en daad terzijde staan.”

“Aanvraag PKIoverheid-certificaat met eHerkenning is gelukt met de uitmuntende hulp van PKIpartners”

Boutique trustkantoor

Zorgeloze overstap naar PKIpartners

Als u eerder uw certificaat via een andere leverancier heeft afgenomen, maar wel gebruik wilt maken van onze implementatie en herinneringsservice, bieden wij een kosteloze overstap. 

PKIpartners advies

Opties voor u
Rechtsgeldige electronische handtekening

  • Beroepsgebonden voor u als beroepsbeoefenaar enpersoonsgebonden varianten voor uw medewerkers.
  • Juridisch onweerlegbaar.
  • voor o.a. akten, offertes, overeenkomsten, documentbescherming (afschriften akten) en aanbestedingen.
  • 3 jaar geldig op USB stick of Smartcard.
    (Op dit moment enkel leverbaar met 1 jaar geldigheidsduur)
  • Kosteloos documenten ondertekenen in Acrobat Reader e.a.
  • Geschikt voor eHerkenning 4.
  • Persoonlijke begeleiding door PKIpartners.
  • Afstemming met uw IT-leverancier.
PKIoverheid-public-root-OV-2020-Electronische Handtekening

Beheer van PKIoverheid certificaten

PKIpartners kan u ook bijstaan in het beheren van uw PKIoverheid certificaten binnen uw organisatie. U behoudt de regie; wij verzorgen de uitvoering, meer weten? Ga naar PKI management as a Service.
PKIoverheid-public-root-OV-2020-Digipoort-Certificaat

PKIpartners advies

Wat is er nodig voor Digipoort?
PKIoverheid private root G1 Certificaat

  • 2 of 3 jaar geldig
  • Toepasbaar voor aangiften schenkbelasting en erfbelasting in Nextens, aangiften BTW, LH, Vpb.
  • Eén certificaat te gebruiken in meerdere applicaties tegelijkertijd
  • Ook geschikt voor SBR Nexus, Raad van Rechtspraak, Bewindvoering.