Gekwalificeerde elektronische handtekening nodig voor IT-Auditors
Wij begeleiden persoonlijk bij elke stap
Geen lange handleidingen, wij doen het met en voor u.
Een werkende elektronische handtekening
Let op: hou rekening met 15 dagen doorlooptijd dus vraag op tijd aan!
Snel, efficiënt met installatiegarantie
Na de levering en installatie, begeleiden wij u ook met het ondertekenen in Acrobat Reader.
Laat PKIpartners mij bellen over QES voor IT-auditors
Welke elektronische handtekening heeft u nodig als IT-auditor?
Als IT-auditor heeft u ongetwijfeld meegekregen dat u vanaf 1 januari 2023 een gekwalificeerde elektronische handtekening (QES) of een geavanceerde elektronische handtekening (AES) nodig hebt. Register IT-auditors gaan DigiD-koppelingen auditen en de rapporten die uit deze audits volgen moeten vervolgens digitaal ondertekend worden. Logius heeft hierover bekend gemaakt dat dit moet gebeuren met een QES of een AES. De keuze daarin is vrij, wat logischerwijs tot verwarring leidt onder IT-auditors, want welke is dan beter of passender? Daarom leggen wij hieronder in duidelijke taal uit wat het verschil is zodat u een weloverwogen keuze kan maken.
Geavanceerde elektronische handtekening
Het verschil tussen een gekwalificeerde elektronische handtekening en een geavanceerde elektronische handtekening zit vooral in de werkwijze. De manier van ondertekenen verschilt. Bij een AES gebeurt dit door externe verificatie, via e-mail of sms bijvoorbeeld. Bij verzending worden vervolgens meerdere gegevens opgeslagen. Deze handtekening is lastig na te maken en daardoor in de meeste gevallen rechtsgeldig. Een nadeel van deze handtekening is dat deze handtekening per ondertekening betaald moet worden in de vorm van een abonnement. Een abonnement voor een AES is af te sluiten bij onze partner Evidos.
Gekwalificeerde elektronische handtekening
De gekwalificeerde elektronische handtekening daarentegen is een eenmalige aankoop. Een QES is van een wezenlijk hoger niveau dan een AES en is de meest betrouwbare handtekening. Je koopt eenmalig een gekwalificeerd certificaat, waarmee je 3 jaar lang onbeperkt documenten kan ondertekenen. Deze handtekening is in alle gevallen rechtsgeldig. Dit komt omdat de QES is gelijkgesteld aan de handtekening met pen, ook wel ‘natte handtekening’ genoemd.
Deze handtekening is makkelijk in gebruik, bijvoorbeeld in de kosteloze software Acrobat Reader*, zonder dat je hiervoor externe handelingen hoeft te verrichten. Daarbij komt nog het voordeel dat deze handtekening ook gebruikt kan worden om andere documenten te ondertekenen en meteen te waarmerken. Denk bijvoorbeeld aan offertes bevestigen, voorstellen maken of andere rapportages. Daarmee is de aanschaf van een QES niet alleen het volgen van een overheidsrichtlijn, maar ook een investering in een professionaliseringsslag.
*ter inspiratie de Youtube instructies ‘ondertekenen in Acrobat Reader’
Een gekwalificeerde elektronische handtekening aanvragen
Bij het vergelijken van de AES en de QES zijn er duidelijk meer voordelen bij het aanvragen van een QES. Geen doorlopend abonnement, altijd rechtsgeldig en makkelijker in gebruik. Ons advies is dan ook om voor een gekwalificeerde elektronische handtekening te gaan.
Een QES aanvragen is een makkelijk proces. Als je een QES bij PKIPartners aanschaft krijg je niet alleen het certificaat, maar zorgen wij ook voor persoonlijke begeleiding tijdens de aanvraag en de implementatie.
Daarnaast houden wij in de gaten wanneer uw certificaat verloopt en beginnen wij u vanaf 8 weken van tevoren te herinneren aan de einddatum. Zo kunt u altijd rustig doorwerken.
Best beoordeelde leverancier van PKIoverheid certificaten
PKI certificaten voor:
- Digipoort
- Digikoppeling
- DigiD- & eHerkenning makelaar
- Raad van de rechtspraak- KEI
- SBR
- CIOT
- SBR Nexus
- eIDAS
- Rechtsgeldige elektronische handtekeningen
- Belastingdienst
- Cruks
- UWV
- KVK
- Website TLS/SSL
- Unified Patent Court
- DigiD & ENSIA rapportages
Scan & bel direct PKIpartners
PKIpartners, volledige ontzorging & lokale overheden
Vrijblijvend advies van PKIpartners
PKIpartners staat organisaties bij met het verkrijgen en beheren van PKIoverheid Private Root-, beroeps- en persoonsgebonden certificaten.
Onze service is altijd premium service, zonder uitzondering en gedurende de gehele geldigheid van uw certificaat.
Neem contact met ons op en een specialist zal u geheel vrijblijvend informeren over de mogelijkheden.
Persoonlijk, goed bereikbaar voor probleemloos certificaatbeer.
PKIpartners ontzorgt lokale overheden
KPN heeft PKIpartners aangewezen als voorkeursagent voor haar vertrouwensdiensten als PKIoverheid, eHerkenning, eSeals en eSigning.
PKIpartners neemt de zorg omtrent het beheer weg. Wij sturen proactief op de geldigheid en continuïteit. Wij houden rekening met de tijd die u of uw ketenpartner nodig heeft voor elke aanvraag of vernieuwing.
Onze beloftes
Persoonlijke aandacht
Wij denken mee en geven proactief advies over te maken keuzes. Onze vaste contactpersonen zijn snel en goed bereikbaar voor vragen en zullen uw belangen behartigen.
Beheer
Borgen van beheervraagstukken waar uw PKIoverheid contactpersonen, certificaatbeheerders en ketenpartners gefragmenteerde aandacht voor hebben. Meedenken en meehelpen met beheer door het voor u uit handen te nemen.
Continuïteit
Wij monitoren uw certificaten actief en nemen ruim op tijd voor het verlopen van een certificaat contact op voor vernieuwing. Zo blijft alles probleemloos functioneren.
Zekerheid
U de regie, PKIpartners de uitvoering. Met vaste prijzen per type certificaat.